Angkor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Remy Hubert Mulder - WaarBenJij.nu Angkor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Remy Hubert Mulder - WaarBenJij.nu

Angkor

Door: rehub

Blijf op de hoogte en volg Remy Hubert

22 April 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Siem Reap. 14 -18 April 2011’

Het is nu Khmer New Year. De eerste sms wens krijg ik van Virack, mijn Khmer languague teacher. Wandelend tussen vele imponerende tempelbouwwerken wenst hij mij health, wisdom, fysical mental, social and spiritual strength toe. Vele sms’jes volgden. Het is hier gebruik om alle public holidays zo effectief mogelijk te maken voor de bevolking. Valt een feestdag in het weekend dan is het een ongeschreven wet dat het over de weekenden wordt getild. Cambodjaanse maatschappij leer!Voor mij heeft het de consequentie dat ik bijna een week vrij ben, die ik nuttig in Siem Reap doorbreng met het bezoeken van de beroemde bouwwerken. Een ander staaltje van maatschappij leer is het feit dat er veel auto’s rondrijden zonder nummer bord. Dat hoeft ook niet, want je kunt de nationale motorrijtuigen belasting afkopen met, naar men zegt, dollars als je een goede kruiwagen hebt bij het ministerie, die je enige backing kan geven. Het is trouwens kwaad kersen eten als je met een dergelijk persoon een auto ongeval krijgt, omdat de tegenpartij altijd in het gelijk wordt gesteld.
De reis van Kratie naar Siem Reap ging over Phnom Penh, duurde13 uren in het totaal en was vanwege de feestdagen duurder. Cambodja vind ik geen mooi land, de uitzichten zijn troosteloos, afgewisseld door modderpoelen, waarin lotusbloemen drijven. Nergens in Azië heb ik zoveel rotzooi en vuiligheid gezien, vooral de pleisterplaatsen munten uit in viezigheid met een verkeerde uitstraling voor de hygiëne en de opvoeding naar de kinderen toe.
Het deed goedaardig aan toen het groen rond Siem Reap verscheen, de stad zelf maakte ook een nette schonere indruk. De stad deed me herinneren aan de witte singel uit mijn Leidse tijd. Met tuk tuk driver Khi, die me bij de terminal opwachtte, vrijdag de tempel complexen bezocht, imponerend en veel indrukwekkender dan de Borobudur. Terecht dat deze tempels op de lijst van het wereld erfgoed zijn geplaatst. Ook de locatie in de bosrijke omgeving, de lommerrijke lanen, waar vele Khmer families picknicken, staat in gelukkige tegenstelling met de andere arme steden in Cambodja. Om alles goed in je op te nemen dien je voor een bezoek aan de tempels wel een week uittrekken.
Khi blijkt een ontwikkeld persoon te zijn, die duidelijk onder zijn kunnen werkt als tuk tuk driver. In de 90 jaren toen de VN hier kwam nam hij Engelse lessen ( 1000 Riel = 0.25 dollarcent per uur )en werkt nu als vaste, Engels sprekende tuk tuk medewerker voor het hotel. Ook zijn familie heeft nog onuitwisbare sporen op hun ziel van de rode Khmer periode. Hij was amper 9 jaar oud toen hij van zijn vader en moeder werd gescheiden en afzonderlijk ergens werden geïnterneerd. Van zijn vader heeft hij nooit meer iets gehoord, zijn moeder heeft hij na jaren weer ontmoet en in zijn huis opgenomen. Dieter Hupscher verbaast zich over deze zaken, die zich afgespeeld hebben. Het is toch een combinatie van factoren. Het boeddhisme kent aan het leven een goede en een slecht kant toe, accepteert ten volle de narigheden in elke reïncarnatie.Verder heeft de traditionele, slaafse gehoorzaamheid aan het gezag ook een bijdrage gegeven aan het drama. Een Engels vso volunteer schrijft het zo voortreffelijk:”The culture of rigid obedience to hierarchical authority continues
even today “. Maar er zijn ook andere factoren, de armoede op het platte land en de corruptie. Een heel indringende opmerking van Khi was of de Koning, de President of Pol Pot het voor het zeggen had, voor vele mensen maakt het nauwelijks verschil.
Met Khi heb ik nog verschillende musea bezocht. Het landmijnen museum, ook heel indrukwekkend op eigen initiatief van een rode Khmer soldaat ontstaan. Er waren 60,000 B52 raids met 160,000 targets. Beangstigend. Ik zag een landkaart met rode stippen als doelen en kan concluderen dat ook Kratie in de vuurlijn van het bommen tapijt heeft gelegen. Dit wordt door NIPUN, mijn tolk ook bevestigd. Hij maakte dit als tienjarige mee. Het Angkor Wat museum is zeer de moeite waard, veel mooier van opzet dan het museum in Phnom Penh.
Hetty en ik hebben onze plannen gewijzigd. We blijven gelet op alle omstandigheden een vakantie in Europa houden en zullen nog wel eens een bezoek brengen aan Siem Reap.
Tot mails, Remy Mulder

• 22 April 2011 - 07:23

Albert En Marianne:

Wat een land. En wat een verschillen. Van dorre vlaktes tot fraaie tempels. Ik begreep wel dat Azie meer jullie land is. Maak er nog wat moois van. Groetjes vanuit een heel zonnig nederland. (het is jouw weer Remy).

• 22 April 2011 - 10:02

Ineke En Peter:

Ha, ik dacht al dat er binnenkort weer een verslag zou komen. Leuk zo net voor Pasen. wij gaan dit weekend naar de utrechtse heuvelrug. Genieten van het mooie voorjaarsweer. Ik hoop Remy dat je ook wat kunt genieten met Pasen!

• 23 April 2011 - 11:17

Dieter:

Beste, las gisteren in de NRC ( volgens sommigen mag je het woord Handelsblad absoluut niet vergeten) dat er schermutselingen/ gevechten waren op het grensgebied tussen Cambodia en Thailand, het ging nb om een tempel die daar op de grens staat. Ik begrijp veel dingen niet, misschien wel na een volgende geboorte. Zeer boeiend verslag, beste groeten, Dieter

• 25 April 2011 - 11:49

Kin:

Mooi reisverslag weer Remy,
    wat een land, en wat een indrukken allemaal. Lees met veel belangstelling al je verslagen.
    Wij wensen jou ook veel gezondheid en wijsheid toe in dit Khmer nieuw jaar.
    Lieve groetjes van hier uit een zonovergoten(idd jouw zonnetje)B'drecht.

• 25 April 2011 - 14:55

Victor:

Beste Remy het is hier 25 graden
    nog een orettige vacantie verder

• 25 April 2011 - 15:25

Han En Em:

Korte reactie van deze kant op je, als altijd, boeiende verslagen. Mooi om te lezen en mee te (be)leven. Wat een land, zoals je het beschrijft ! Neem aan dat je ver van de "tempel-schermutselingen bij de grens" bent.
    Hier misschien net zo warm als in Cambodja. Hoorde vandaag van een bosbrand in Drenthe (100 ha in Fochteloerveen verbrand. Enige gebied in Nederland waar kraanvogels zijn ! Jammer, jammer.) Droogte en warmte hebben voor- en nadelen.
    Nog een goede tijd, lfs en grtz,

• 28 April 2011 - 08:17

Margriet:

Hi Remy. Mooi dat je toch heel wat kunt zien van het land. Je verhaal straalt weer betrokkenheid en interesse voor het land en de bevolking uit! Wat een (dubbele) indrukken allemaal. Aan de ene kant jammer, maar wel goede beslissing om na terugkomst dit jaar gewoon in Europa te biljven.
    Nog een fijne laatste maand.
    gr. Margriet

• 28 April 2011 - 09:18

Peter En Ineke:

Wat we in onze vorige reactie nog niet hadden gedaan: onze oprechte deelneming te betuigen met het overlijden van Ben. Wij wensen Hetty en jou veel sterkte toe met het verwerken van dit verlies. Inmiddels hebben wij ook vreugdevol nieuws te melden: de geboorte van ons 5e kleinkind en 3e kleinzoon Jonah, zoon van Michiel en Janneke. Hij is geboren op Paasmaandag in het Kennemer Gasthuis in Haarlem om 22.45 u 's avonds en weegt 3700 gram. Een licht vacuum bleek nodig om alles in goede banen te leiden, maar moeder en kind maken het goed. Het is een prachtig manneke, waar we heel blij mee zijn!

• 02 Mei 2011 - 10:59

Jo En Jen:

Hallo Remy,

Wat een mooi en boeiend reisverslag weer. Je maakt daar heel wat mee, en ziet veel van het land, dat verrijkt je wel enorm. Hopelijk kun je daar nog veel betekenen voor de mensen die het zo slecht hebben..Wij wensen jou nog een mooie laatste tijd.
    Hier word het een beetje spannend nu de examentijd eraan komt. Verder alles prima.
    Lieve groeten,
    Jo en Jen